CSR

CSR - VI TAGER DEL I ANSVARET

I 2014 skabte dansk landbrug 172.000 danske jobs - hvilket gav knap 25 milliarder i skatteindtægter til det danske velfærdssamfund. Det svarer til 4 super-sygehuse eller 400 km ny motorvej. Vi tager del i arbejdet med at opretholde, videreudvikle og ikke mindst formidle dansk landbrugs stærke position på det globale plan. Samtidigt tager vi vores del af det sociale ansvar i vores daglige arbejde - det kan du læse mere om herunder. 

BÆREDYGTIGHED - I EN STØRRE KONTEKST

I dagens Danmark er bæredygtighed blevet et "buzzword". Vi tager "buzzet" ud af ordet - og fortolker det i vores egen kontekst: bæredygtighed er at uddanne innovative, selvstændige landmænd, som forstår at skabe et bæredygtigt grundlag for egen virksomhed - og som på samme tid sikrer vores planet. Vi lærer vores unge landmænd at tage ansvar for naturens ressourcer, at arbejde med at mindske CO2-udledningen - og at allokere ressourcer i alle henseender. 

Vi sammenkæder bæredygtighed og innovation - således at vores unge landmænd får en klar forståelse af, at bæredygtighed kræver konstant nytænkning. Hvad der var en bæredygtig løsning igår- i alle sammenhænge - er det ikke nødvendigvis i dag. 

ØKOLOGI - I UNDERVISNING OG HVERDAG

Vi sætter ikke lighedstegn imellem økologi og bæredygtighed. I stedet arbejder vi med økologi som en del af den bæredygtige tankegang. 

Økologi behøver ikke være "enten eller". I køkkenet finder du både konventionelle og økologiske varer - ligesom nøglehuls-, svane- og fuldkornsmærket er at finde mange steder. Vi tror på, at danske blåbær fra Ikast er sundere for både elever og miljø - end økologiske bær fra Brasilien. Vi tror på, at sæsonens grøntsager og frugt er et bedre alternativ - selvom eksotiske frugter somme tider kan være mere tiltrækkende for øjet. Dét er for os den rette kombination og økologi og bæredygtighed. 

Det betyder også, at en altid frisk og indbydende salatbar er til rådighed - som en del af vedligeholde eller forbedre elevernes sundhed og ikke mindst viden om sæsonbestemte varer. Sunde landmænd med en bred viden omkring bæredygtige såvel som økologiske varer er nemlig efter vores overbevisning grundstenen i dansk landbrugs fremtid - og overlevelse.  

I dagligdagen giver dette ligeledes et øget fokus på at minimere madspild. I vores optik er madspild lig med  spildte ressourcer - både hos producent, transportør og i vores køkken. Dét tager vi afstand fra ved at sikre et minimalt spild. 

Danske forbrugere efterspørger i højere grad end nogensinde før økologiske produkter. Derfor har vi - som én af tre profiler - lavet en økologisk landbrugsuddannelse. Vores profil fokuserer ikke udelukkende på økologiske principper, men er skabt ud fra en bæredygtig, klimavenlig tankegang. Således skal de uddannede økologiske landmænd kunne stille sig kritiske over for de udfordringer, som dansk landbrug står over for - af både konventionel og økologisk art. 

AT GIVE TILBAGE TIL LOKALSAMFUNDET

Vi, vores fysiske rammer og vores unge mennesker, "fylder godt i landskabet" i det lille lokalsamfund omkring Hammerum. Vi ser det derfor som en vigtig opgave at tage del i - og samarbejde med lokalsamfundet. 

Farmers marked er et tiltag i denne ånd. Ved at gøre Agroskolen tilgængelig for alle og på samme tid engagere både børn og voksne i markedet, bliver vi en aktiv spiller i lokalsamfundet. På samme tid giver vi den helt almindelige forbruger mulighed for at få indsigt i landbrugsskolens, -uddannelsens og ikke mindst -erhvervets eksistens og arbejde. Vi tror på, at det gavner fællesskabet i lokalsamfundet.

Ligesom vi inviterer lokale foreninger, butikker og interesserede til at opstille en stand på vores Farmers Marked, deltager vi også selv, når lokalsamfundet inviterer. Det gælder blandt andet Hammerum Friskoles årlige mini-dyrskue. Vi ser samtidigt dette samarbejde som et vigtigt led i at lære børn og unge om dansk landbrug. 

Læs mere om vores lokale samarbejdspartnere under fanen Samarbejdspartnere. 

VI FLYTTER PÅ DANSK LANDBRUGS IMAGE

"Fremtiden er ikke så sort, som den har været". Sådan siger Landbrug & Fødevarer. Alligevel ser mange forbrugere sort, når det handler om landbrug. Vi tror på, at de gode historier skal ud. Vi tror på, at vi kan flytte på forbrugerens opfattelse af erhvervet, men det kræver en langsigtet strategisk indsats.

Vi er overbeviste om, at vores arbejde spreder sig som ringe i vandet - og at mange små dråber i vandet kan flytte holdninger over tid. En styrket indsats er derfor sat ind, og et samarbejde med Herning Kommune omkring unge menneskers opfattelse af landbruget er sat i værk. Det samme gælder et samarbejde med Herningsholm Erhvervsskole - i et forsøg på at give unge mennesker en bredere indsigt i erhvervslivets mange forcer. 

Comments are closed